Hoe zorg je ervoor dat meer dan honderd mbo-studenten creatief denken en dromen over een duurzame toekomst? In samenwerking met het Aeres MBO Almere dook Wilde Keuze daarvoor anderhalf jaar lang de voedselketen in. Met Food Art in Almere Poort heeft Wilde keuze kunst- en cultuuronderwijs een plek in het onderwijsprogramma van de mbo-school kunnen geven, die stad en natuur met elkaar verbindt.

Afgelopen drie jaar heeft het team van Wilde Keuze een lespakket ontwikkeld waarmee kunsteducatie geïntegreerd kan worden binnen het reguliere onderwijs van mbo-studenten. De blueprint voor dit lesprogramma is ontwikkeld in samenwerking met het Aeres MBO Almere en mbo studenten Toegepaste Biologie. Een vakoverstijgende samenwerking waarbij de mbo studenten mét en door middel van kunst leren de wereld om hun heen te bevragen, deze vragen om te zetten in kunstinstallaties, en met een “open blik” te oefenen om anders naar eten – en de wereld om hun heen – te kijken.

In juni gaf initiatiefneemster Robin Vroom een interview over dit project aan Fonds voor Cultuurparticipatie, lees het hele artikel hier:

“Via verbeelding en ontwerp kunnen studenten zichzelf ontwikkelen. Zonder te denken in beperkingen.”

Robin Vroom, Stichting ’n Wilde Keuze

food art in almere poort

Aan deze theatrale en museale ervaringen hebben 137 unieke mbo studenten, tussen de 16 en 21 jaar, deelgenomen, in het tijdvak eind mei 2022 tot eind juli 2023. De mbo studenten werden vanuit de kunst en verbeelding meegenomen in het creatief dromen en denken over een duurzame toekomst. De studenten, op hun beurt, oefenden vanuit hun ervaring en praktische kennis die dromen vorm te geven. Verdeeld over drie periodes ontwikkelde deze samenwerking twee keer een concrete voedseltentoonstelling, bestaande uit kunstinstallaties ontworpen en gebouwd door de mbo studenten.

Als eindresultaat van deze co-creatie tussen een culturele- en een onderwijsinstelling is een blauwdruk getest en ontwikkeld voor een lespakket dat kunsteducatie integreert in het curriculum van mbo studenten.

“De enige kaders die we stelden waren: ‘We maken een tentoonstelling over voedsel vanuit kunst en ontwerp.’ De thema’s en de vorm mochten de studenten zelf bepalen. Dat was de kracht van het project: uitgaan van de kennis en kunde van de studenten zelf.” 

Robin Vroom, Stichting ’n Wilde Keuze

Impact van kunsteducatie op het mbo

De etende mens was het centrale thema binnen dit kunstproject. Deze dagelijkse handeling van ons bestaan werd bestudeerd en opnieuw vormgegeven. Stichting ’n Wilde Keuze en Aeres MBO Almere creëren een theatrale en museale ervaring die mbo studenten handvatten biedt om de uitdagingen van de 21e eeuw in een nieuw daglicht te zetten. Een vakoverstijgend aanbod waarbij de studenten onderzoek deden naar wat eten voor ons/hen betekent en op welke zichtbare en onzichtbare manieren het produceren, transporteren en consumeren van voedsel onze leefomgeving beïnvloed. Er zijn veel ingangen om te fantaseren over ons eten.

Met het inzetten van de kunstenaars mindset zagen we een positieve impact op het; durven associëren en
onderzoeken, durven het niet te weten, ervaren dat het proces even belangrijk is als eindresultaat, ervaren dat trots en plezier zeer belangrijk zijn, en voelen dat deze mindset de nieuwsgierigheid naar de wereld om je heen vergroot.

Alle betrokkenen, zowel student als docent, waren verrast en positief over de impact van kunsteducatie om op een toegankelijke manier verschillende vaardigheden te kunnen trainen, die nog niet altijd onderdeel zijn van het vaste curriculum op het mbo. Zoals: creatief denken, abstract nadenken, vormgeven, presenteren, samenwerken en maakten kennis met verschillende (voedsel en creatieve) werelden.

Robin vat het project samen als ‘één groot leertraject’. Voor studenten en docenten, maar ook voor haarzelf. “Studenten ontdekten het plezier van onderzoeken. Dat je niet met de allereerste stap tevreden hoeft te zijn. Docenten gaven zelfs aan dat studenten die deelnamen aan het project, later in hun studie meer comfortabel zijn met out of the box denken. Ze omarmen het onbekende van het eindresultaat en bieden ruimte aan het onmogelijke. Deze vaardigheden nemen ze voor altijd mee.”
Tijdens de expositie ontving Robin veel familieleden van studenten. Ouders vertelden haar hoe enthousiast hun kinderen thuis spraken over het project. Hoe ze gaandeweg groeiden als student, maar ook als persoon. “Dat was zo gaaf om te horen. Toen het project afliep was het moeilijk om afscheid te nemen en elkaar weer los te laten”, vult ze aan. “Maar ook dat is misschien wel onderdeel van het proces.”

samenwerking

Voor FOOD ART IN ALMERE POORT werkte we samen met:

Aeres MBO Almere, Theatergezelschap Vis à Vis, Stadsboerderij Almere, chef Jalil Bekkour van Atelier Feddan, Ron van Zwet van Onze Volkstuinen, Dalila Sayd van het Eetschap, Collectief Soepel, illustrator Loïs Dalou, The Creative Builders, Cloe Thomas van StrandLAB, kunstenaar Gerrit-Jan Smit, Samsamkookt, Arnold van Woerkom van Bodemischfood, Bauke van der Veen, Bob van der Voort van Biofood, sociaal ontwerper Tanja Bubic, spatial practitioner Yelizaveta Strakhova, multisensorisch scenograaf Katrijn Westland, beeldend kunstenaar Anke Portier, Flevo Campus, Circuloco, Utopia Eiland, fotograaf Sander Karsen, beelend verteller Manouk Moreau en Kunst = Leuk.

Deskundigheidsbevordering in samenwerking met Dorien Folkers.

Wil je meer zien over dit project, lees dat het artikel dat is gepubliceerd door Fonds voor Cultuurparticipatie.

Zoek je een samenwerking voor kunsteducatie op het mbo onderwijs, neem dan contact met ons op!

Volg ons op: